まつもと ゆき
松本 有貴
Matsumoto Yuki
教授/人間生活学部 児童学科
学歴/経歴
学歴 | 都留文科大学文学部国文学科卒業(1978.3) クイーンズランド大学大学院心理学科博士課程修了(2008.9) |
---|---|
主な職歴 | 和歌山県中学校教諭(1978.4) 鳴門教育大学予防教育科学教育研究センター研究員(2010.4) 千葉大学子どものこころの発達教育研究センター特任講師(2012.3) 徳島文理大学人間生活学部児童学科教授(2016.4) |
業績
主な業績 | |
---|---|
主な学会 /社会活動等 |
① 日本SEL(Social Emotional Learning) 研究会副理事長
② 口頭発表:Matsumoto, Ishimoto & Takizawa. (2023)A Gratitude Writing Intervention with Japanese Children: Results of the Preliminary Trial. 2023 Child and Adolescent Mental Health Conference. Gold Coast Australia.
③ 大会運営委員長:第13回日本SEL研究大会(ハイブリッド)「多様な設定と連携により発展する日本のSEL」
④ 一般社団法人日本レジリエンス教育研修センター理事
⑤ 令和4年度被災児童保育ボランティア養成講座「大規模災害後の子どものメンタルヘルスサポート」徳島県子育て総合支援センター「みらい」主催(2022年8月18日)
|
主な研究論文 /著書等 |
① Kato K, Matsumoto Y and Hirano Y (2022). Effectiveness of school-based brief cognitive behavioral therapy with mindfulness in improving the mental health of adolescents in a Japanese school setting: A preliminary study. Front. Psychol. 13:895086. doi: 10.3389/fpsyg.2022.895086
② Ishimoto, Y., Yamane, T., Matsumoto, Y, Takizawa, Y., & Kobayashi, K. (2022). The impact of gender differences, school adjustment, social interactions, and social activities on emotional and behavioral reactions to the COVID-19 pandemic among Japanese school children. SSM - Mental Health DOI: 10.1016/j.ssmmh.2022.100077
③ 松本(2022)SELプログラムを学校に導入する ソーシャル・エモーショナル・ラーニング(SEL)非認知能力を育てる教育フレームワーク第2章・第4章 福村出版
④ Yamamoto, T., Nishinaka, H., & Matsumoto, Y. (2023). Relationship between resilience, anxiety, and social support resources among Japanese elementary school students, Social Sciences & Humanities Open, 7(1), 100458,https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100458.
|
関連情報 |